fredag 1. oktober 2010

Burgermat

God morgen!
I dag er det lørdag og her sitter jeg i sofaen med litt blogging og barna som koser seg med TV titting. Lørdgasmorgener er bare aller best :)

I går hadde vi burgermat til middag. Siden Hans Gunnar og jeg prøver å holde oss unna hvetemel så droppet vi burgerbrødet. Sånne ferdigkjøpe er vel uansett ikke spesielt gode...Har tatt bilde, men en spesielt god matfotograf er jeg ikke. Dessuten så var jeg så sulten og det å stå å ta bilder av maten før man spiser er jo tortur.

På bildet ser jo maten litt sånn halv-kjip ut, men er veldig god.
Jeg slomser litt med enkelte oppskrifter så jeg har ikke eksakte mål.

Ovnsbakte grønnsaker:
Gul og rød paprila skjæres i skiver
Squash i skiver
Sukkererter
Søtpotet i skiver
Salt, pepper og olivenolje

Legg dette på en stekeplate (jeg brukte den ene halve siden til paprika, squash og sukkererter og den andre halvsiden av brettet til søtpotet). Bruk de grønnsakene du liker best. Søtpotet er sunnere enn vanlig potet. Ringle over olivenolje og bruk nykvernet pepper og salt.

Burgere
Pakke kjøttdeig eller karbonadedeig
1 egg
1/2 dl fløte (her slomset jeg)
1 ss tamarisoyasaus
Salt, pepper tørket chili

Bland sammen ingridiensene og stek. Jeg synes kanskje denne varianten av burgere ble litt mer kompakt i forhold til de jeg har prøvd tidligere. Da brukte jeg potetmel og melk i stedet for egg og fløte. Dette funket litt bedre synes jeg.
Når burgerene er ferdigstekte så tar du blåmuggost på toppen. Setter den et par minutter inn i ovnen eller bruker lokk på stekepanna.  Legg opp på tallerken og server gjerne med din favorittdressing. Klarer du å utelate ketshup er det det beste. Jeg brukte hvitløksdressing. Den lager jeg slik: en del creme fraiche, to deler majones, hvitløk etter ønske, salt og pepper. Legg den i et glass med lokk så holder den seg i kjøleskapet. Ønsker du å bruke burgerbrød anbefaler jeg alt annet enn de ferdigkjøpte i butikken. De er usmakelige synes jeg. Ciabatta er mye bedre, men selvfølgelig valgfritt.

Digg fredagskos! 

Ha en super-koselig lørdag!