lørdag 12. februar 2011

Oppskriftsskravel med Anne ble tapaskjøttboller



Denne oppskriften er fantastisk god. Har laget den flere ganger og alltid sitter jeg igjen med ...ååååhh detta var godt...

Dette er tapaskjøttboller som servers i lag med andre tapasretter, men her har jeg valgt å lage den som hovedrett og det funker helt fint.
Ideen kom da Anne og jeg satt å skravlet i ett 40 års-lag hvor det ble servert bestilt catering-tapas. Jeg skryter veldig av hvor gode kjøttbollene er...Anne sier lavt: Ikke for å skryte, men mine hjemmelagde er mye bedre. Anne fortalte hvordan hun blandet kjøttdeigen og ut i fra hennes fremstilling ble disse til. Anne brukte egg (tror jeg) som oppblandingsmiddel/bindemiddel og ønsker du en lavkarbo-variant av denne retten kan det være lurt å bruke. Selv foretrekker jeg melk og potetmel.

Og ja Anne, hjemmelagde er bedre:)

Noe sånt som dette lyder oppskriften ( en del slumsing så her må du nok prøve deg litt frem).

Tomatsaus:
2 bokser tomtsaus. Jeg bruker en variant fra rema 1000 som er helt finhakket uten tomatbiter
5 vridninger med flaksalt
5 vridninger med pepper
1 ss tamari soyasaus
2 ts worchestersaus
1-2 bullongterninger. Jeg bruker en kylling og grønnsak eller kun en grønnsaksterning.
Litt tørket chili
2-3 fedd hvitløk

La det koke litt. Gjør ingenting om det koker en stund


Tapaskjøttboller (med inspirasjon fra Anne)
500 gr kjøttdeig eller karbonadedeig
2ss tamari soyasaus
3 fedd hvitløk
salt
pepper
Melk og potetmel

Sånn gjør jeg det. Først sper jeg litt melk i kjøttdeigen og rører sammen til en jevn farse. Så tilsetter jeg salt, pepper, soyasaus og hvitløk. Rører lett om. Så tilsetter jeg 2 strøkne ss med potetmel. Rører om og så tilsetter litt mer melk. Farsen skal være myk, ikke tørr og heller ikke flytende.
Form små kjøttboller og stekt dem gyldne. De trenger ikke være gjennomstekte for de skal koke videre i tomatsausen.

Legg kjøttbollene i en ildfast form og hell tomtsausen over.
Gratiner i ovnen en halvtime eller mer...

Til dette serverer jeg ovnsbakte poteter. 
Skjær båter av poteter, ha godt med olivenolje og salt over. Akkurat til poteter synes jeg godt det går an å bruke ganske mye salt...

og så kommer prikken over i'en, det som gjør hele retten. Hvitløksdressing.

majones
creme fraiche
hvitløk

Alt blandes etter smak, men jeg liker følgende:
1 dl ekte majones
2 ss creme fraiche (eller rømme)
3 fedd hakket/krøstet hvitløk

Dette er bare namme-nam!
Tusen takk Anne for inspirasjon til kjøttboller:))