søndag 6. februar 2011

Forloren hare




I dag stod forloren hare på middagsmenyen. En god og velsmakende middagrett fra "gamle dager".
Navnet har ingenting med harekjøtt å gjøre, men det er vel egentlig en slags kjøttpudding. Retten lages av kjøttdeig eller karbonadedeig og skal formes som en hare. Det gjør ikke jeg, men tar å steker den i en brødform.
Tradisjonelt tror jeg denne retten servers med poteter og saus, men jeg i dag ble denne servert kun med grønnsaker og sjysaus. Veeeldig godt om jeg skal skryte litt:))

Har ingen direkte oppskrift på denne, men gjorde det omtrent sånn her:
500 g kjøttdeig
Jeg bruker melk og potetmel som oppblanding, men ønsker du en mer lavkarbo-variant kan du bruke egg og fløte feks. Jeg salter godt, pepper og litt tamari soyasaus (ca 1ss).

Dette legges i en brødform. Dekk over med baconskiver.
Jeg stekte denne på 200 grader midt i ovnen.
Husker ikke hvor lenge, men til baconet fikk en fin gyllen farge.
Til dette serverte jeg ovnsbakte grønnsaker. Jeg brukte løk, gulrøtter, broccoli og blomkål. Ønsker du lavere karbo-innhold velger du bort grønnsaker som gulrøtter og løk (tror jeg iallefall da).

jukset litt og brukte posesaus (sjysaus)

Mett fremdeles